Lesson with miss Larsson

Nu känner fröken Larsson att hon måste rycka in och lära dagens ungdom(och uppenbarligen rätt många som har passerat tjugo-strecket också) det svenska språket en aning.
Blir irriterad varenda gång någon tar det här stora snedsteget, så här kommer en liten lektion om när man ska använda orden enda och ända.


Senast idag läste jag en bruttas inlägg på fb där det stod något i stil med:
"det ända jag fick höra var att lyssna på min mage".
Konstig mening överhuvudtaget, men just det där "ända" stör mig något grymt.

Här kommer en förklaring från fröken Larsson.
Som till och med människor som är helt bakom flötet, födda i farstun osv, osv ska kunna förstå.

Ordet "ända" kan dels vara ett ord för stjärt, röv, bakdel, stuss eller rumpaaa om man heter Sean banan.
Till exempel: "Jag träffade en attraktiv tjej på ica idag, och jag fick klämma på hennes ända."

"Ända"
kan även beskrivas som: hela vägen; hela tiden; så långt som
Till exempel: "Bernt-Ove ska åka rullstol ända till Taiwan för att hitta en billig fru."


Nu går vi vidare till ordet "enda".
endast en, enstaka, ensam i sitt slag, unik, bara en; inte en endaste en.
Till exempel:" Det enda jag fick i present var en utflykt till Ramsberg".
Eller; "Han är den enda killen jag känner som gillar lila sammet."


Nu hoppas jag att ni har lärt er skillnaden på "enda" och "ända".
Annars blir språkpolisen tvungen att återvända!



Kommentarer
Postat av: jenna

Yes vi syns där! När är det du åker? pusssss

2010-04-14 @ 19:07:28
URL: http://mrsjenna.blogg.se/
Postat av: Johannas ordsamling

haha klockrent gullet, så många ggr har jag tänkt på detta :P



är det september du kommer hem?

jag kanske glider iväg tidigare om det nu blir av. men du borde komma och joina när du är hemkommen. ;)



<3

2010-04-14 @ 21:23:13
URL: http://ordsamling.blogg.se/
Postat av: Sofia

<3 Gött mos Ems!

Precis vad man behöver så här på morgon kvisten..

2010-04-21 @ 08:25:16
URL: http://sofosia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0