You are beautiful, in every single way. Words cann't bring you down.

Nu ska jag ta klivet och vara lite allvarlig och seriös för en gångs skull.
Vissa måste börja inse vikten av det dom säger helt enkelt.
Tänka efter lite vad det kan få för konsekvenser.


I förra veckan när jag var på gymmet, kom det in en medelålders man som jag brukar tala lite med. Vi brukar skämta och prata lite sådär allmänt bara.

När han kommer in hälsar vi på varandra som vanligt, sen säger han med ett flin:
- Ja, kämpa på nu..jag ser allt att du lagt på dig lite sen sist jag såg dig.
Sen skrattar han.
Jag blev helt paff och fick först inte ur mig ett ord.
Till slut fick jag tillbaka fattningen och sa förvirrat:
-Okej...det var ju inte så snällt sagt. 
Han fortsätter flinandes:
-Äsch Emelie, du vet att jag bara skojar med dig. Du kan ju ta sånt.
Om sanningen ska fram grät jag inombords.
Visst, jag kan absolut ta att man driver lite med mig.
Men när det handlar om min vikt och hur jag ser ut är jag en av dom känsligaste människorna som finns.
Jag ångrar att jag inte sa ifrån på skarpen, som vanligt skämtade jag bort det.

Sen gick jag runt och kände mig fet hela veckan, tack för den säger jag bara.



Nästa gång vi sågs på gymmet kom han fram till mig och bad om ursäkt.
Då sa jag att jag faktist hade blivit ledsen.
Hans svar var: -Men du kan väl inte bli ledsen?! Du är ju en sån människa som kan ta ett sånt skämt. Du är verkligen inte tjock, och det vet du.

För det första, alla kan bli ledsna. Vad är det för skitsnack!?
Och för det andra, han känner ju inte ens mig. Hur kan han då veta att jag kan ta ett sånt skämt.
Om han nu hade känt mig skulle han ha vetat att jag är den sista människan man ska skämta om sånt där med.

Det är ju lite så, att när man får höra något negativt om sig själv, suger man åt sig som en tvättsvamp.
Och när man får höra något posivivt, tänker man oftast att det finns någon baktanke eller att personen driver med en.

Snälla, tänk efter innan ni häver ur er någonting till någon.
Något som kan verka som världens skitgrej för en person, kan vara något otroligt stort för någon annan.

Jag säger som min mellanstadielärare Janne Sundholm sa: -Här ger vi bara varandra uppåtpuffar, inga nedåtpuffar!

För på samma sätt som en nedåtpuff kan förstöra en dag för en person, kan en uppåtpuff göra en urusel dag till världens bästa!






 

Kommentarer
Postat av: i-c

Bra Emelie!

Ingen människa kan veta hur någon annan tar ett skämt.. Att driva med sig själv är en sak men att sätt ut någon annan känns surt!

Vi andra som ser dig, ser en underbar tjej vältränad. snygg och med ett smittande leende. Men ingen av oss vet vem du ser i spegeln - din bild är tyvärr alltför sann. Dina ögon kan förvränga det mesta...

En sak som slagit mig är att människor man tycker om är alltid snygga! Någon säger till dig : Du vet han XXXX. Nej säger du ...Jo han som bor ovanpå möbelaffären och har så stor näsa....

Du vet inte vem det är ändå, för han som bor ovanpå möbelaffären är jättetrevlig och snygg.....

Jag brukar ju ofta säga att jag tycker det är roligare att vara snygg än klok. Då är det många som skrattar....Hm, det kan jag inte förstå.......

kram/i-c

2011-10-01 @ 20:25:07
URL: http://-
Postat av: Evelina

Emelie, du skriver det så himla bra! Och jag hoppas verkligen inte du går runt och tror att du är tjock på grund av det där dumhuvudet. För du är jättefin precis som du är!

2011-10-01 @ 20:55:27
Postat av: Anonym

Så sant! Du borde göra seriösa inlägg oftare, du kan ju verkligen det där med att skriva :)

2011-10-02 @ 09:05:42
Postat av: Anonym

Men omg! Vad var det för jävla klappmongo?!? Hoppas du vet att du har sjukt fin kropp, och inte tar åt dig av hans bullshit.

2011-10-07 @ 11:09:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0