Lööööördag !

Ja, som sagt är det lördag och idag är det en liten örebrotripp som står på schemat först och främst, måste inhandla en ny foundation från Lancomé ( som givetvis inte finns att inhandla här) och lite andra smågrejer. Sen ska jag möta upp Mathilda när hon har jobbat klart på Gina tricot och sen bär det av mot Linde där det vankas parkfest ikväll!
Ja, tro det eller ej...jag ska faktist ut i Lindesberg ikväll hör och häpna!
Förfesten hålls hos Johanna&Mattias och jag är säker på att det kommer bli grymt trevligt.

Igår kväll hade jag garderobsrensning och även lite städning. Men det var helt klart garderoben som tog längst tid.
Jösses säger jag bara.
När jag hade slängt ut vartenda plagg på sängen och såg det enorma berget som hade bildats blev jag att tänka på hur fruktansvärt mycket pengar det var som låg där.
Det gjorde mig nästan deprimerad.
Särskilt med tanke på att många av plaggen aldrig är använda, eller bara använda en eller två gånger.



Efter att den värsta chocken hade lagt sig, ryckte jag upp mig och gick och hämtade tre rejäla kassar från ikea och satte igång, efter mycket om och men var dom fyllda med kläder och min garderob blev därmed mycket luftigare och lättare att hitta i!


Jag har länge trott att jag haft lite kris på koft-fronten, 
det visade sig att jag har haft enormt fel.
Igår kom det fram 21 stycken på något mystiskt sätt!
Tror det är dags för fröken Larsson att verkligen börja tänka efter ( och titta efter) innan jag inhandlar något som jag tror att jag är i desperat behov av!

Angående mina frukostbullar utan jäst som jag bakade igår, var dom ingen höjdare när dom hade kallnat.
Det var ungefär som en stor degklump som vägde ungefär 1 kg!
Smarrigt värre.
Här kommer i alla fall otroligt exklusiva bilder på fanskapet:

   
Och även receptet ifall någon känner sig sugen på jästfria degklumpar ala Emelie! :

Frökens Larssons jästfria frukostbullar

Nyttigt och gott frukostbröd med kli och rågmjöl. Ett recept på goda bullar till frukost eller varför inte till lunchen eller middagen.

 Tid: 1 timme 50 minuter varav 70 minuters jäsning och 10 minuter i ugnen
Eller så struntar man i jäsningen och sparar 70 minuter!

 24 st

Du behöver:

  • inte 50 g jäst
  • 5 dl mjölk
  • ½ dl olivolja
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk socker
  • 1 dl kruskakli (kan bytas ut mot vetekli, vetegroddar etc)
  • 2 dl grovt rågmjöl (kan bytas ut mot grahamsmjöl)
  • 7 dl ljust lantbrödsmjöl (kan bytas ut mot rågsikt)
  • 3-4 dl vetemjöl special (eller vanligt vetemjöl)

Gör så här:

Smula inte jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader. Häll inte lite av mjölken över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av mjölken, oljan (som ska vara rumsvarm - värm den annars tillsammans med mjölken), salt och socker. Rör om.

Använd helst sedan elvisp med degkrokar eller annan maskin för att arbeta ihop degen. Tillsätt kruskakli, rågmjöl, lantbrödsmjöl och till sist vetemjölet. Idealiskt är att arbeta degen ca 5 min med maskin tills det mesta av mjölet är inarbetat och degen släpper bunkens kanter. Strö över lite vetemjöl och låt den sedan jäsa 30-40 minuter under bakduk. Men eftersom vi inte har någon jäst i mina frukostbullar behöver ni inte låta det jäsa...även om jag gjorde det!

Knåda degen på mjölat bakbord så att luftbubblorna trycks ut. Dela sedan degen i två delar. Dela sedan upp degen i 12 små degkluttar som du rullar till bollar och lägger på plåtar med bakplåtspapper.

Låt jäsa 30 minuter...eller strunta i det

Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 8-10 minuter eller varmluftsugn i 200 grader i 12-15 minuter.

Låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0